Det finns hopp i alla väder!

Tidigare när jag satt på toaletten så märkte jag toalettpappret var slut, och tänkte vilken tragedi det skulle ha varit om jag hade varit tvungen att gå bort för gå någon annan stans och söka efter en annan rulle. Men jag öppnade skåpet i toaletten och såg att det fanns en rulle kvar, då sa jag att det finnas hopp i alla väder!
   Det kanske låter lite konstigt, men om man tänker efter så är vi egentligen ganska ometvetna om att vi faktiskt har möjlighet till att förbättra vår situation från det bättre till sämre, utan att behöva ta så stora omvägar. Vi borde bli bättre att vara mer medvetna om vilka fantastiska möjligheter vi har från ta oss ut från svåra situationer, tex vänner eller samhälleliga hjälpmedel. Men om ens livssituation är så pass svår att man inte ser några ljuspunkter, så man ändå försöka se framåt i tiden, att det faktiskt kan bli bättre och att framtiden kräver att får det bättre så att man inte ser tillbaka på sitt liv som bortkastad eller meningslös.

Jag själv har gått igenom en depression som berodde på att jag dels tittade tillbaks i tiden på hur mitt liv i helhet såg ut, och bara såg allt det dåliga som hade hänt, och sammanfattade det hela som att mitt liv inte var värt att leva. Jag vågade inte se allt det roliga och bra som hade hänt, eftersom jag hade en väldigt låg självkänsla och självförtroende.
   När jag väl fick hjälp av en psykolog så förstod jag att jag kommer alltid att påverkas av "tillbakatiden", men att jag ändå måste se frammåt i tiden och se till att ta tillvara på nuet så att min framtid inte påverkas negativt. I sådana situationer måste man försöka se ljuspunkterna, hur små eller stora de än är, och ta till vara på de. För det mesta finns det hopp i alla väder, det gäller bara att ha en stark vilja, då kan man komma hur långt som helst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0