Hur kunde det bli så fel?

Jag tycker att det är fördjävligt att vi ens har människor som inte har något hem, som inte kan få i sig tillräkligt med mat om dagen och som känner att de måste plocka pant från gator och soptunnor. Jag tycker också att det är fördjävligt att vi ser ner på dessa människor, de är lika mycket människor som vem som helst, bara att de inte har mycket pengar och inget tak över huvudet och tvingas leva ett drägligt liv, tack vare vårt oengagemang. Jag tycker synd om båda parterna:

Hemlösa: Folk tittar på de som om de vore en börda för samhället. Man vill inte vistas med de för att man skäms för att folk ska identifiera en med någon som plockar pant från en soptunna, och som har smutsiga kläder

De rika: De kan inte tänka sig in i hur det skulle vara om de själva var hemlösa, eftersom det ligger så långt ifrån deras verklighet. Men även om de visste det så skulle de säkert bara nonchalera tankeställaren och leva vidare med sitt överflödiga kapital.

Jag blev vegeterian för inte så länge sedan, just på grund av att jag vill ta avstånd från köttindustrins massiva energiförbrukande kapacitet, och för att det i en del köttprodukter tillsätts vatten för att produkten ska väga mer så att producenten ska tjäna mer. Jag tänker också mycket på miljön när jag pantar flaskor och burkar. Ett tag var jag så fanatisk att jag ville plocka på mig varenda burk eller flaska jag såg för att tjäna en extra slant, men sen insåg jag att folk skulle titta konstigt på mig om jag gjorde så, så jag slutade. Men när jag slutade så tänkte jag på alla de hemlösa som gör det här varje dag, även om folk tittar konstigt på de. De är inte rädda för det de gör, det är ju vad de måste göra liksom, och de är miljösmarta som plockar pant från gatorna och sopkorgarna (där de egentligen inte ska vara). De tar till vara på saker som vanligt folk har placerat fel, och det uppskattar jag hos de.
   Men jag tycker inte att de ska behöva göra det, de vil ju egentligen inte göra det. Tänk vad lyckliga de skulle bli om de fick leva ett vanligt liv med mat, dusch, kläder, jobb mm. Men det är nästan ingen som tänker på det, det finns nästan ingen som vågar ens tänka tanken att de också har möjligheter här i livet, de förtjänar det. Men hur kunde det bli så fel?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0