Mera planekonomi!

Jag har börjat inse mer och mer nu under den senaste tiden att vi borde ha infört planekonomi tidigare i historien, då skulle staten bestämma vad allt skulle kosta, och det skulle ha blivit en mer rättvisare fördelning av vad allt ska kosta. Ta till exempel krav- eller rättvisemärkta varor, alla skulle egentligen vilja handla mer av alla de produkterna, man känner sig som en bättre människa och man vet att man har gjort något bra. Men det är inte lönsamt alltid att vara en god människa med tanke på de höga priserna som kretsar kring krav- och rättvisemärkta varor. Storleken på plånboken räcker inte alltid till och man handlar istället de vanliga varorna som kostar mindre, men som också kan vara tillverkade eller skördade av slavar eller något liknande.
   Vore det inte bättre om staten kunde ha bestämmt att just de varorna skulle ha ett högre pris eftersom det gynnar de cigarrökande kontorssnubbarna som sitter och ger låga löner och långa arbetsdagar till folk som knappt orkar med efter ett tag. Man ska istället gynna de som brinner för att arbetarna ska ha det bra, att så många varor som möjligt ska vara ekologiska, över huvud taget att det finns ett gått syfte bakom det hela. Visst, det är kanske dyrare att producera "schysta och miljövänliga" varor, men om vi hade haft en stat (eller stater) som kunde bestämma priserna åt oss, så skulle priserna bestämmas beroende på vad som är bäst för folket och vad som är bäst för vårat samvete.
   Jag kan känna mig stolt över mig själv att jag har handlat hos Olle som har ställt ut sina "rättvis handel-varor" på skolan. Han brinner verkligen för att vi ska få en rättvisare värld, och sådant kan jag bara inte undvika att beundra, även om det kostar lite mer än vanligt. För honom handlar det inte bara om att tjäna pengar, utan också om en solidarisk tanke till de människor som lever på en annan del av Tellus, och som inte riktigt har det lika bra som vi i Sverige har det (älskar verkligen ordet "Solidaritet"). Till skillnad från honom (och många andra tack och lov) finns det äckelsvin som bara tänker på vinstintressen och som inte tänker en tanke på global rättvisa eller rättvisare fördelningar i samhället. Sån vill jag definitivt inte bli, och jag tänker fortsätta handla mer rättvist som en protest mot alla äckelsvin i hela Tellus, men också för att vi borde skaffa planekonomi, då kan vi fortsätta att handla rättvisa, fast mycket billigare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0