Hemma efter en vecka i Strömstad

Jag åkte med SSU Jämtland till Strömstad för att gå på valläger (Festivalet). Jag var på en massa olika seminarier, så jag är fullproppad med ny kunskap och är mer förberedd att argumentera för olika saker. Men jag har också träffat en massa människor och upplevt många saker, så mycket så att det kändes som om jag var en vecka där (fast det hade gått kanske tre dagar).
Vårat camp var bäst,  fast egentligen har inget annat att jämföra med. Men vi hade en massa folk där varje kväll för att vi hade det så mysigt och alla var så trevliga och glada. Vi byggde en vallgrav och satte upp ett staket för att hålla fienden borta, men också för att avleda egnvattnet. Det kom till användning, men ändå så fick vi in vatten och då grävde vi ännu mera för att avleda mer vatten. Det kan man säga är höjden av hur ambitiösa vi var, att vi hade bra sammanhållning, bra produktivitet, snabbtänkta och definitivt inte lata. Jag blev så glad och stolt att jag nästan började gråta. "Det hade kunnat varit väre", sa någon, och det är sant: en del saker vi är med om kunde faktiskt ha slutat värre. Man ska inte tro att världen går under för att det regnar eller att fötterna blir blöta (det löser sig i slutändan).
Jag kommer ha svårt att glömma när vi stod och väntade på när Timbuktu skulle spela i Strömstad. Vi kom på en egen kampramsa som lyder: "Vad behöver Jämtland: sprit, snus och ny regering". Och när soundcheckarna kom ut skrev vi: "Soundcheck (klapp, klapp, klapp), Stämmer gitarren och Han stämmer basen). När man är uttråkad kan många kreativa saker uppkomma, det gillar jag!

Bohusläns alla klippor som formar landskapet kring kusten är så fint, jag fick planer på att i framtiden kanske flytta dit. Jag kan inte riktigt släppa bilderna jag har i huvudet av hur fint det var, vilken lyx bohuslänningarna har (och då ska jag försöka förtränga att det var just bohuslänningar som snodde vår maskot Uran-Urban)!

Jag måste också berätta om något jag fick vara med om på tåget från Stockholm till Östersund: Ett borgarsvin hade suttit sig på min plats, och när jag gick fram till honom och förklarade att det var min plats, så blev han sur och sa: "Men jag har årskort på SJ, jag får sitta vartfaan jag vill". Men jag hade en bokad plats, så han fick flytta sig, och då sa han upprört: "Ah, lycka till i valet då" (man kan säga att han inte var socialdemokrat). Det exemplet kommer jag att använda mig av när jag smutskastar borgarsvin!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0